Tot 30% korting Op de verkoopadviesprijs
Gratis verzending in Nederland boven €70,- (België €100,-)
Achteraf betalen op factuur

Gezonde groenten uit de zee

Geplaatst op 09-09-2021

Gezonde groenten uit de zee

'The seaweed is always greener in somebody else's lake'

Deze week werd ik gevraagd om zeewier te in capsules te stoppen. Tijdens een bijscholingsdag had ik een beetje staan preken tegen iemand over de gezondheidsvoordelen van zeewier (en dat zijn er nogal wat). De persoon die dit allemaal geduldig stond aan te horen reageerde uiteindelijk met: "Ik vind het ZO vies! Kun je ze niet in capsules stoppen voor me?" Ja, dat kan ik wel natuurlijk. Gelukkig hebben andere mensen dit ook al bedacht. Fijn voor de mensen die van wieren en algen walgen. Voor de mensen die nog geen zeegroenten eten ga ik deze musthave in de spotlights zetten.

Wat is zeewier?

Zeewieren zijn planten onder water. Zij bevatten de meeste mineralen. Het is niet per se een hoog percentage, maar ze bevatten wel alle mineralen in de juiste verhouding. Perfect voor dagelijks onderhoud. Zeewier wordt veel gegeten door de meest gezonde mensen op aarde. In China is zeewier al meer dan 10.000 jaar onderdeel van het dagelijks dieet.

Waarom zouden we het eten?

De vitaminen en mineralen in zeewier hebben een 'hoge bio-beschikbaarheid'. Dit betekent dat ons lichaam het goed kan herkennen en dus goed opnemen. Zeewieren zijn rijk aan o.a. calcium, jodium, selenium, zink, kalium, magnesium, ijzer en de B-vitaminen. Voor mensen die niet van vis houden is zeewier ook een goede manier om omega 3 (visolie) binnen te krijgen. Zeewier bevat ook eiwitten. Ook daarom een waardevolle aanvulling in een vegetarisch of veganistisch dieet.

SushiSoorten

Er zijn verschillende soorten eetbare zeewier. Je hebt nori, kelp of kombu, wakame, dulse, zeespaghetti of zeeboontje, zeekool, zeekraal, lamsoor, zeevenkel, zeesla, laminaria japonica, hijiki, arame, Iers mos en Zeekraal. Niet elk wier heeft dezelfde samenstelling. De een bevat bijvoorbeeld geen ijzer en de ander weer wel. De meest gegeten zeewier in Nederland is nori, die we kennen van sushi.

Gezondheidsvoordelen

Zeewier is dus een veelzijdige groente en heeft daardoor veel gezondheidsvoordelen. Ik zal er een paar uitlichten.

Wereldwijd komt obesitas en metaboolsyndroom steeds vaker voor met als grote uitzondering Japan. Onderzoekers kwamen erachter dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de hoge inname van zeewier. Doordat zeewier een lage glycemische index heeft en dus traag wordt opgenomen is het een prima aanvulling voor mensen met diabetes en metabool syndroom. (1)

Zeewier is goed voor de spijsvertering door een hoog gehalte in vezels. De vezels in zeewier helpen om de bloeddruk te verlagen en verminderen mede daardoor de kans op beroerten en hartaanvallen. Daarnaast verlagen de vezels in zeewier de cholesterol levels. Bepaalde wieren zijn rijk aan omega 3-vetzuren, die een positief effect hebben op de bloeddruk en triglyceride waarden in het bloed. Ook verlagen omega 3 vetzuren ontstekingen die aan de basis liggen van hart- en vaatziekten (2).

Zeewier speelt een interessante rol bij de detoxificatie van zware metalen. Dit komt onder meer door de rol van jodium. Wanneer je genoeg jodium tot je beschikking hebt gaat dit op de plek van zware metalen zitten in je cellen. Het doet een soort 'uitwisseling' met zware metalen.

Jodium

Dat zeewier veel jodium bevat, dat is voor de meeste mensen bekend. Jodium is essentieel voor de aanmaak en werking van het schildklierhormoon. De schildklier regelt allerlei lichaamsfuncties waaronder metabolisme en temperatuur. Vandaar dat de voornaamste klachten bij een slecht werkende schildklier zijn: gewichtstoename en het vaak koud hebben. Wat de schildklier ook regelt is de voortplanting, groei en de stressrespons.

Niet alleen de schildklier gebruikt jodium. Elke cel van je lichaam heeft jodium nodig. Jodium is anti-bacterieel, anti-parasitair, anti-schimmel en beschermt je slijmvlies tegen invasies van buitenaf. Het heeft een beschermende werking op de zenuwcellen en is betrokken bij de ontwikkeling en werking van je brein. Ook werkt het als anti-oxidant en beschermt daarmee dus je cellen. Wanneer de schildklier niet werkt lopen er dus heel wat processen spaak.

Jodiumgebrek is een wereldwijd probleem, vooral in landen waar weinig zeevoedsel wordt gegeten. Daarom werd bakkerszout vanaf 1942 verplicht gejodeerd. Deze verplichting is sinds 2009 komen te vervallen. Schildklierproblemen werden sinds dien weer meer gezien.

Zeewier

Dat wil niet zeggen dat we brood moeten eten om aan jodium te komen. Wanneer we vitamine C in donuts stoppen hoeven we ook geen donuts te eten om aan vitamine C te komen. De voornaamste bron van jodium is zeevoedsel zoals: zeewier, kabeljauw, kreeft, mosselen, oesters, makreel, kaviaar, paling, koolvis, ansjovis, garnalen en ei.

Er zit ook wel jodium in groente, echter veel te weinig om aan je dagelijks aanbevolen hoeveelheid te komen. Mensen zijn van oorsprong zeevoedsel-eters. Daar halen we makkelijker voldoende nutriënten uit. Een ander voordeel van zeevoedsel is dat het ook andere stoffen bevat die samenwerken met jodium om iets te bereiken zoals selenium en zink.

Verdampen

Omdat jodium van nature in de zee voorkomt en snel verdampt zit de zeelucht ook vol met jodium. Een flinke wandeling langs de kust is dus om meerdere redenen erg gezond. Je kan het ook in een vernevelaar verdampen als je niet zo dicht bij de zee woont. Ik zet vaak in de ochtend even mijn vernevelaar aan en doe er een paar druppeltjes Lugol in. Nog een lekkere etherische olie erbij voor de perfecte start van de dag!

Bereiding

De gezondste manier om zeewier te eten is om het niet te koken. Zeewier kun je rauw prima over bijvoorbeeld een salade heen doen. Je soep, avocado of ei toppen met zeewier (bv zeekraal uit een molentje) is erg lekker. Probeer ook eens een tapenade van zeewier bij de mosselen of op een toastje! Let wel goed op de kwaliteit. Veel (gedroogd) zeewier bevat zelf zware metalen of additieven zoals suiker.

Ineke Eebes

En tot slot:

Mensen met nierproblemen dienen extra op te letten met zeewier wegens hoge hoeveelheden kalium. Jodium innemen via supplementen kun je het best doen onder begeleiding van een orthomoleculair specialist. Deze columns zijn niet ter vervanging van medische behandelingen. Bij klachten raadpleeg altijd uw arts of specialist.

 

Bronnen en naslagwerk

  1. Kan zeewier via de voeding het metabool syndroom omkeren? Could dietary seaweed reverse the metabolic syndrome?
  2. Zeewier in de menselijke gezondheid; Seaweeds in Human Health

Zeewier

 

 

 

 

 

 

 

Blijf op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen