Tot 30% korting Op de verkoopadviesprijs
Gratis verzending in Nederland boven €70,- (België €100,-)
Achteraf betalen op factuur

Last van een voorjaarsdip?

Geplaatst op 10-05-2022

Het voorjaar is eindelijk aangebroken en hoewel de meeste mensen alles uit het warme weer willen halen, zullen sommigen zich chagrijnig, lusteloos en ongemakkelijk voelen of zelfs angstaanvallen of depressie ervaren. Dit zijn symptomen die gewoonlijk worden geassocieerd met SAD!

SAD, ook wel Seasonal Affective Disorder. Meestal komt dit voor in de herfst, wanneer de bladeren van de bomen vallen. Maar helaas komen deze gevoelens ook steeds meer voor in het voorjaar, als de natuur begint te groeien en bloeien.

SAD is een soort winterdepressie. Veel mensen hebben hier vooral last van wanneer het blad van de bomen valt of in de periode na de feestdagen, januari en februari. De feestdagen zijn achter de rug en vaak blijft er alleen maar koud en grijs weer over. Je ziet maar weinig daglicht wat voor een tekort aan vitamine D zorgt. Dit maakt je somber en lusteloos.

SAD-symptomen

  • Moeite met opstaan en moeite om wakker te blijven. Maar ook wakker liggen en piekeren.
  • Zo vermoeid zijn dat je je dagelijkse bezigheden niet gedaan krijgt.
  • Een verlangen naar koolhydraten en zoet voedsel, wat meestal resulteert in gewichtstoename.
  • Sombere en neerslachtige gevoelens. Een laag zelfbeeld
  • Snel geprikkeld en geïrriteerd raken. Je hebt geen behoefte aan sociale contacten.
  • Alles is al snel te veel. Je kan geen stress verdragen
  • Een verminderd libido en geen behoefte aan lichamelijk contact.
  • Sommige mensen hebben last van extreme stemmingswisselingen. De ene dag kan je vrolijk en gelukkig zijn, terwijl je de volgende dag het allemaal niet meer ziet zitten.

Sad

SAD komt niet alleen voor tijdens het najaar en de winter. Sommige mensen voelen zich juist somber wanneer de lente begint en de natuur tot bloei komt. 

Hoe vreemd het ook mag klinken, de symptomen van voorjaars-SAD verdwijnen in het najaar. Het probleem lijkt te maken te hebben met te veel warmte in plaats van met licht, het tegenovergestelde van SAD in de winter. Het is niet helemaal duidelijk waarom dit gebeurt, maar er wordt aangenomen dat het met de stof serotonine te maken heeft. Dit is een belangrijke chemische stof in de hersenen dat nauw verband houdt met stemmingsstoornissen.

Wanneer je last hebt van deze klachten en ze je dagelijks leven zo beïnvloeden dat je hier iets aan wilt doen, dan kan het de moeite waard zijn om enkele eenvoudige natuurlijke remedies te proberen. Dagelijks een koude douche nemen, een donkere zonnebril dragen en zoveel mogelijk tijd buiten het directe zonlicht en de hitte doorbrengen.

Als dit niet helpt, is er een kruidenpreparaat beschikbaar genaamd Sint-janskruid. Sint-janskruid is een natuurlijke remedie voor een slecht humeur, maar omdat sint-janskruid niet te combineren is met verschillende medicijnen, is het belangrijk eerst advies te vragen aan je huisarts voor je dit middel gaat gebruiken. Daarnaast is het belangrijk te melden dat Sint-janskruid geen goede combinatie is met de anticonceptiepil, het vermindert namelijk de betrouwbaarheid van de anticonceptiepil.

Hoofdpijn en de zomerdip

Heb je vaker last van hoofdpijn of zelfs migraine wanneer het warm is buiten? Dit kan te maken hebben met grote temperatuurschommelingen die je ondergaat als je bijvoorbeeld een gebouw met airconditioning in- of uitloopt.

Het mineraal Magnesium kan een goede mate van hulp bieden, aangezien hoofdpijn en migraine in verband zijn gebracht met een tekort aan dit mineraal. Magnesium is belangrijk omdat het deelneemt aan de overdracht van chemische boodschappen van de hersenen naar de slagaders. Het is betrokken bij honderden processen in je lichaam. Bij een dosering van 200 mg magnesium per dag zou je al een verschil kunnen merken.

Houd er rekening mee dat alle genoemde remedies alleen voor milde symptomen zijn. Als je merkt dat je symptomen aanhouden of moeilijk worden om mee te leven, zoek dan hulp van een medische professional zoals een arts of je huisarts.

Magnesium Bisglycinaat Tauraat (60 tabletten)

Veel klachten kunnen verholpen worden door aanpassingen in je leefstijl. Eet gezond, vermijd suikerhoudende voeding en alcohol. Vermijd stress en zorg voor voldoende slaap. En geniet van de zon!

Sun

Blijf op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen