Tot 30% korting Op de verkoopadviesprijs
Gratis verzending in Nederland boven €70,- (België €100,-)
Achteraf betalen op factuur

Voeding do's en don’ts voor je spijsvertering

Geplaatst op 26-05-2022

Heb jij ook wel eens last van een opgeblazen gevoel of bradend maagzuur na het eten? Deze symptomen samen met constipatie en maagkrampen hebben te maken met een spijsverteringsstoornis. Je spijsverteringsstelsel heeft dan moeite met het verwerken van de hoeveelheid of het soort voeding wat je hebt genuttigd. Erg vervelend, maar met een beetje oplettendheid en aanpassingen kom je hier snel vanaf.

Do's

Rood vlees en vlees met veel vet zijn moeilijk te verteren. Stap over naar makkelijker te verteren voeding zoals; kip en vis. Onoplosbare vezels houden je spijsvertering in beweging. Deze zijn te vinden in groenten en volkoren producten. Oplosbare vezels vind je terug in noten, zaden en haverzemelen. Deze absorberen het water en zorgt voor een goede afvoer van je ontlasting. Wanneer je veel vezels eet is het belangrijk hier veel water bij te drinken, doe je dit niet dan kan je juist last krijgen van obstipatie. 

Don’ts 

Vermijd vooral suikerhoudende voeding. Deze kunnen een spijsverteringsstoornis veroorzaken. Maar ook pittig eten, koffie, alcohol en zout kunnen een trigger zijn voor problemen met je spijsvertering. Probeer te minderen of te kiezen voor een alternatief om te kijken wat voor effect dit heeft op jouw spijsvertering.

Nuts

Kauw je eten

Het beroemde fletcheren! Hoe voor de hand het ook ligt, zo weinig mensen doen het! Door te kauwen wordt je maaltijd niet alleen in een handzaam formaat verdeeld, het waarschuwt de maag ook voor de naderende komst van voedsel. Als je niet kauwt, heeft je maag niet de spijsverteringsenzymen geproduceerd die het nodig heeft om voedsel af te breken. Dit resulteert in chaos, verwarring en zure oprispingen.

Een opgeblazen gevoel

Je vol voelen, last van winderigheid dat zijn de symptomen van een opgeblazen gevoel. Gember heeft een zeer gunstige invloed op je spijsvertering. Neem een kop gemberthee rond de maaltijd om je spijsvertering te stimuleren. 

fruit

Brandend maagzuur

Maagzuur en slapen. Je verwacht deze combinatie misschien niet, maar als je last hebt van brandend maagzuur, kan het helpen om in een meer rechtopstaande positie op een kussen te slapen. Maagzuur is eigenlijk de belangrijkste oorzaak van slaapstoornissen onder de 40-plussers. Het komt vaak voor als gevolg van een spijsverteringsstoornis en zure oprispingen. Het vervelende gevoel wat je ervaart is wanneer de zure inhoud van je maag in contact komt met je slokdarm.

In tegenstelling tot je maag heeft je slokdarm geen beschermende slijmlaag en als de inhoud van je maag in de slokdarm terechtkomt, bijvoorbeeld wanneer je gaat liggen om te gaan slapen, kan het maagsap zorgen voor zure oprispingen die je een behoorlijk onprettig gevoel geven. Wat kan helpen is minimaal 3 uur voordat je gaat slapen niks meer te eten. Je maag heeft dan al het voedsel verteerd wanneer je gaat slapen. 

Constipatie

Wanneer je last hebt van constipatie, ook wel verstopping, is het belangrijk veel water te drinken gedurende de dag. Vermijd koffie. Een goed product om uw darmen weer in beweging te krijgen is lijnzaad. Voeg een lepel lijnzaad toe aan uw yoghurt gedurende een paar dagen en je zal je een stuk prettiger voelen.

Wanneer je kiest voor een helpende hand bij spijsverteringsproblemen, onthoudt dan dat het alleen werkt wanneer je je voedingspatroon aan past. Vaak merk je al meteen een verschil als je een kleine aanpassing doet.

 

Blijf op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen