Tot 30% korting Op de verkoopadviesprijs
Gratis verzending in Nederland boven €70,- (België €100,-)
Achteraf betalen op factuur

Spataderen

Geplaatst op 12-07-2021

Naar schatting heeft één op de vier mensen last van spataderen. Dit kan extreem pijnlijk zijn, vooral als je veel tijd staand doorbrengt. Indien onbehandeld, kunnen ze leiden tot huidbeschadiging (rode en bruine huid bij de enkels), veneus eczeem, beenzweren en aderontstekingen.

Wat zijn spataderen?

Spataderen zijn aderen die permanent verwijd zijn. Ze komen vooral voor in de onderste ledematen vanwege de grotere druk die erop wordt uitgeoefend. Spieren in de voet, kuit en dij werken als pompen om bloed van de voet naar het hart te stuwen. In de ader bevinden zich kleppen die sluiten als het bloed in de verkeerde richting probeert te stromen, maar als deze kleppen niet goed werken wordt het bloed gedwongen terug langs het been te stromen. De spataderen die je in je benen ziet zijn te wijten aan bloed dat zich ophoopt in oppervlakkige aderen en hun vertakkingen.

Wie heeft last van spataderen?

Zowel mannen als vrouwen kunnen last hebben van spataderen. Zwangerschap kan leiden tot spataderen, maar ook als je een baan hebt waarbij je uren achtereen moet staan of achter een bureau moet zitten kun je er last van krijgen. Benen voelen vaak moe en zwaar aan en zijn meer vatbaar voor zwelling en krampen.

Spataderen

Hulp bij spataderen

In ernstige gevallen is een operatie de verstandige optie, maar als je je benen verzorgt voordat ze in zo'n ernstig stadium komen, kunnen minder ingrijpende behandelingen je ver op weg helpen.

  1. Steunkousen - Het is misschien niet de look waar je voor gaat, maar steunkousen kunnen helpen. Ze oefenen druk uit in de buurt van de enkels en voeten wat je bloedstroom bevordert;
  2. Vermijd langdurig staan - Als je toch een tijdje moet staan, zorg er dan voor regelmatig van houding te veranderen, bijvoorbeeld van het ene been op het andere leunen;
  3. Voer beenoefeningen uit - Of beweeg af en toe met je tenen om je bloedsomloop te ondersteunen;
  4. Vermijd hoge hakken - Schoenen met lage hakken of platte schoenen laten je kuitspieren harder werken, wat beter is voor je aderen;
  5. Probeer een gezond gewicht te behouden – Val af om de druk van je aderen te halen en neem voldoende regelmatige lichaamsbeweging;
  6. Rusten - Om zware benen en zwellingen te verminderen kun je je benen elke dag ongeveer 10 minuten boven het niveau van je hart houden. Ga comfortabel liggen met je benen op een stapel kussens.

Paardenkastanje kan je helpen!

Paardenkastanje kan een zeer goede bijdrage leveren in het gevecht tegen spataders. Het geeft goede resultaten bij het behandelen van zware en onrustige benen en gaat vaatvernauwing tegen. Daarom wordt het gebruik ook gepromoot bij tal van hart- en vaataandoeningen. Het is waarschijnlijk het meest populaire middel bij om spataderen te behandelen.

Onze favorieten:

Hanoju Paardenkastanje

De capsules van Hanoju bevatten 300mg Paardenkastanje extract zonder extra toevoegingen.

Hanoju Paardenkastanje

Cydonia Gel

Als je benen zwaar of vermoeid aanvoelen, probeer Cydonia Horse Chestnut Gel. Dit helpt je om je vermoeide, zware of pijnlijke benen te koelen en te kalmeren.

paardenkastanje gel

Lamberts Paardenkastanje complex

Lamberts Horse Chestnut Complex combineert het extract van paardenkastanjezaad met anthocyanidinen (van planten afgeleide antioxidanten die belangrijk zijn voor gezonde aderen, bloedvaten en haarvaten) en de bioflavonoïde rutine.

lamberts paardekastanje

 

Blijf op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen